NOAHH | NOAHH TOD Zaancorridor, Heerhugowaard
The Zaan Corridor - a series of characteristic open landscapes and buildings around stations - threatens to choke. Clear limits are needed to prevent to stop themany village expansions. In addition to the suburbs of Amsterdam, the reclaimed land around twincity Alkmaar - Heerhugowaard are the Fields of Chances to the Zaan Corridor.
NOAHH, Network Oriented Architecture, Patrick Fransen, zaancorridor, heerhugowaard, TOD, Transit Oriented Design, BNA onderzoek
1160
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-1160,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

TOD Zaancorridor, Heerhugowaard (NL)

About This Project

The Zaan Corridor – a series of characteristic open landscapes and buildings around stations – threatens to choke. Clear limits are needed to prevent to stop themany village expansions. In addition to the suburbs of Amsterdam, the reclaimed land around twincity Alkmaar – Heerhugowaard are the Fields of Chances to the Zaan Corridor. There is room for the growth which in the open countryside is no longer possible. In this polder of reclaimed land each plot can have its own distinctive character and can be considered an individual develpment. To actually use the opportunities we present in this pioneer town Heerhugowaard a new type of station. This innovative station is not a monumental building but an open structure with impact on a larger part of the city. The station design invites to mixed use, which at rush hours implicates in a better use of the transport capacity. The new station type allows to develop very well in a step by step strategy, a strategy that could also lead to new opportunities elsewhere.

De Zaancorridor – een aaneenschakeling van karakteristieke open landschappen en bebouwing rondom stations – dreigt dicht te slibben. Om dit te voorkomen zijn duidelijke grenzen nodig die de dorpsuitbreidingen indammen. Naast de uitlopers van vingerstad Amsterdam, zijn de droogmakerijen rondom de dubbelstad Alkmaar – Heerhugowaard de Fields of Chances aan de Zaancorridor. Hier is ruimte voor de groei in het open landschap niet meer mogelijk is. In deze droogmakerijkan iedere kavel een eigen karakteristieke invulling krijgen en als een apart ‘ontwikkelvak’ worden beschouwd. Om de kansen op deze Fields daadwerkelijk te benutten presenteren wij in pioniersstad Heerhugowaard een nieuw type station. Dit innovatieve station is geen monumentaal bouwwerk maar juist een open structuur, met impact op een groter deel van de stad. De stationsopzet nodigt uit tot functiemenging, waardoor tegenspits ontstaat en de vervoerscapaciteit beter wordt benut. Het nieuwe stationstype laat zich heel goed stapsgewijs ontwikkelen, met een strategie die ook elders tot nieuwe kansen kan leiden.

COLLABORATION

Temp. Architecture

Van Paridon de Groot landschapsarchitecten, RHDHV, Paul Jorna Advies

CREDITS

Client

BNA Onderzoek, Gemeente Heerhugowaard

Team

Patrick Fransen, Tom Bergevoet, Ruut van Paridon, Maartje Nuy, Marije Poels, Paul Jorna

Date
Category
Urban design