Dalton School De Poolster, Amsterdam (NL) - NOAHH
NOAHH = Network Oriented Architecture Patrick Fransen founded NOAHH in 2014.
NOAHH, Patrick Fransen, Network Oriented Architecture, Architectuur, Architecture, Amsterdam, AHH, school, theater, music centre, Herman Hertzberger, Hertzberger, Tivoli, Vredenburg, OCC, Onderwijs, Onderwijs en Cultuurcluster, Cultuur, Muziekpaleis, noahh.nl, TivoliVredenburg, education. New Education, network, netwerk, social interaction, knowledge, context, innovation, new identities, knowledge, rietveld prijs, mies van der rohe award, lieven de key penning,
21538
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-21538,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Dalton School De Poolster, Amsterdam (NL)

  • Daltonschool De Poolster, ontworpen door NOAHH | Network Oriented Architecture

About This Project

Learning by trying is one of the key principles of the Dalton educational system. Our aim is therefore to design a school that can optimally support the development of the pupils, as well as social interaction within the Dalton educational vision. To us, the building is like a canvas, a space for the school to make their own, as well a space that inspires experimentation, autonomous thinking and creativity. The transparent, open facades and the many vistas contribute to an optimal and interactive contact with the green outdoor space, meticulously blending inside and outside together.Inspired by the roof typologies of Tuindorp Oostzaan neighbourhood, we designed a kinked roof as the main architectural element, under which all learning takes place. Conceptually, the design is like a market hall: internally flexible, with plenty of freedom to move and create. We regard all interior space as learning space. By avoiding long corridors and designing a layout aimed at appealing to the pupil’s natural desire to learn things in their own way and in their own time, few fixed classrooms are needed. The column structure allows the building to be freely divisible. The space can easily be divided into five clusters in the form of pavilions that can be combined in various ways. A central meandering axis connects the clusters and is designed as a street, thus creating a challenging and inspiring interior space where the pupils will feel safe and at home. The floor plan is versatile in structure and challenges further interpretation with greenery, huts, seating pits, reading corners, roundabouts and much more. By designing the gym as a classroom, this central space is can be used informally as well as transforming into an auditorium, theatre or as a village square: a vital space for ceremonies and festivities.Leren door experimenteren is een belangrijk uitgangspunt in het Dalton onderwijs. Ons doel is daarom een school te ontwerpen dat de ontwikkeling van kind, en de sociale interactie binnen de onderwijsvisie, optimaal kan ondersteunen. We zien het gebouw als canvas dat door de school op maat wordt ingekleurd en verder wordt vormgegeven, en waar tevens in geëxperimenteerd kan worden. Dit experimenteren stopt niet aan de binnenkant van de school, maar vindt ook plaats in de leertuin buiten de school. Het buiten naar binnen en het binnen naar buiten halen is een belangrijk uitgangspunt. De transparante en openzetbare gevels en de vele doorzichten dragen bij aan een optimaal en interactief contact met de groene buitenruimte, waarbij binnen en buiten vervagen.Geïnspireerd door het stedenbouwkundig ontwerp van Tuindorp Oostzaan met haar karakteristieke kappen vormt een geknikt dak op kolommen het architectonische hoofdelement van de Poolster. Ons uitgangspunt is dat we een gebouw maken met een gearticuleerde kap, als een huif, waaronder het leren plaatsvindt. Deze opzet naar analogie van de typologie van de markthal maakt het gebouw intern flexibel en het grote overhuivende dak geeft vrijheid om te bewegen en te creëren. Alle ruimte binnen zien wij als leerruimte. Door het vermijden van lange gangen en het ontwerpen van een indeling gericht op experimenteel en autonoom leren, zijn slechts weinig vaste klaslokalen nodig. Het gebouw is door de opzet met een kolommenstructuur vrij indeelbaar en looplijnen zijn kort. Het ruimtelijk programma laat zich eenvoudig opdelen in vijf clusters in de vorm van paviljoenen die nog op verschillende wijze met elkaar gecombineerd kunnen worden. Een centrale meanderende as verbindt de binnenpleinen en is ontworpen als interne dorpsstraat. Door deze schakeling ontstaat een uitdagend en inspirerend interieur, waar leerlingen zich thuis zullen voelen. De plattegrond is veelzijdig van structuur en daagt uit tot verdere invulling met groen, hutten, zitkuilen, tribunebergen, leeshoekjes, rotondes en nog veel meer. Door de gymzaal te ontwerpen als een lesruimte is deze centrale ruimte informeel in gebruik en ook inzetbaar als aula, theater of als ‘dorpsplein’: een belangrijke plek voor ceremonies en festiviteiten.Competition finalistCOLLABORATION
temp.architecture.urbanism.
CREDITS

Address

Plejadenplein 40, Amsterdam

Total floor area
2.365 m2

Client
Daltonschool De Poolster

Team

Patrick Fransen, Ilse Bakker, Elisa Zampogna, Xabier Larrinaga Mugica

Impressions

NOAHH | Network Oriented Architecture

Category
Education