Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Transformation De Westbroek, Velserbroek (NL) - NOAHH
NOAHH = Network Oriented Architecture Patrick Fransen founded NOAHH in 2014.
NOAHH, Patrick Fransen, Network Oriented Architecture, Architectuur, Architecture, Amsterdam, AHH, school, theater, music centre, Herman Hertzberger, Hertzberger, Tivoli, Vredenburg, OCC, Onderwijs, Onderwijs en Cultuurcluster, Cultuur, Muziekpaleis, noahh.nl, TivoliVredenburg, education. New Education, network, netwerk, social interaction, knowledge, context, innovation, new identities, knowledge, rietveld prijs, mies van der rohe award, lieven de key penning,
21945
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-21945,cookies-not-set,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Transformation De Westbroek, Velserbroek (NL)

  • Transformation De Westbroek by NOAHH | Network Oriented Architecture

About This Project

NOAHH designs buildings and interiors based on the pursuit of flexible, futureproof architecture. In our school transformations we design multifunctional learning environments outside the traditional classrooms, as well as versatile and sustainable furniture that offer a range of educational and development possibilities, while also providing a calm and neutral base. In the primary school De Westbroek, the layout of the school building had limited the space for learning outside of the traditional classroom. The communal space did not have any correlation with the entrance and the surrounding classrooms. Through a clear architectural intervention, we advanced the community space to create a more open, light, transparent heart of the school, as well as connecting the heart of the building to the surrounding classrooms.NOAHH ontwerpt gebouwen en interieurs vanuit het streven naar flexibele, toekomstbestendige architectuur. In onze schooltransformaties stellen wij onszelf de ambitie om de huidige school te transformeren en toekomst-gereed te maken, waarbij er een totaalgedachte moet worden gevormd voor behandeling van de gehele school. Hierbij moet de aandacht uitgaan naar een multifunctionele leeromgeving buiten de afsluitbare lesruimtes en de relatie tussen gebouw en buitenruimte, evenals meubilair dat breed inzetbare leerplekken creëert. Daarnaast moet er worden gekeken naar de relatie tussen de lesruimtes onderling en het creëren van een heldere en overzichtelijke school met veel natuurlijk daglicht.Bij de Basisschool De Westbroek was door de opzet van het schoolgebouw weinig ruimte om buiten de klassen te werken. De gemeenschapruimte had nauwelijks relatie met de entree en de omliggende klaslokalen. Een deel van de school is overgedragen aan een kinderopvangorganisatie die eveneens gebruik maakt van de gemeenschapsruimte. Een heldere ingreep maakt het mogelijk om de gemeenschapsruimte beter bij de school te betrekken en meer open te maken zodat deze meer als hart van de school functioneert en de omliggende ruimten er beter mee verbonden zijn. Middels duurzame oplossingen in meubilair, zoals bijvoorbeeld het multifunctionele tafelmeubel, worden breed inzetbare plekken gecreëerd waar kinderen op verschillende manieren aan het werk kunnen zijn, elkaar kunnen ontmoeten en geïnspireerd kunnen worden. Het meubilair biedt een rustige en neutrale basis als leeromgeving.CREDITS
Address
Platbodem 201, Velserbroek

Total floor area
1200 m2

Collaboration

Verplancke & Groot

Client
Stichting Fedra
Team

Pieter Benschop, Barbara Busslinger, Xabier Larrinaga Mugica

Photos

Katja Effting

Date
Category
Education, Transformation