Ixelles Schools, Brussels (BE) - NOAHH
In the middle of a courtyard of a large block consisting of 8-storey apartment buildings the temporary classrooms of two schools are located .
NOAHH, Network Oriented Architecture, Patrick Fransen, Ixelles, l'Escaut, NOAHH, Brussel, Bruxelles, Brussels, school, NOAHH,
921
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-921,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Ixelles Schools, Brussels (BE)

About This Project

In the middle of a courtyard of a large block consisting of eight-storey apartment buildings, the temporary classrooms of two schools are located. These classrooms from the nineteen fifties are outdated and, moreover, the elementary school needed more space. In collaboration with l’Escaut, we designed a strategic plan for the new school building using the height difference in as a starting off point. The new school building is designed as a large pavilion, with the sports arena placed underground, which in turn connects to the existing buildings at the southern edge of the perimeter block. Simultaneously, we made use of the undulating terrain which gradually transforms into a grandstand stairs. The design is energy-neutral and has a strong nature inclusive approach. Our design merges and connects the interior of the school to the surrounding environment, thus resulting in a more activity-oriented, playful school.

Op het binnenterrein van een groot bouwblok bestaande uit achtverdiepingenhoge appartementengebouwen zijn de noodlokalen van een school gelegen. Deze lokalen uit de jaren vijftig zijn sterk verouderd en bovendien heeft de basisschool behoefte aan meer ruimte. Samen met l’Escaut ontwierpen we een strategisch plan voor vervangende nieuwbouw, gebruikmakende van het sterke hoogteverschil in het binnenterrein. De nieuwbouw kon zo als een groot paviljoen worden ontworpen waarbij de sportvoorzieningen deels ondergronds konden worden geplaatst, in aansluiting op de zuidelijke rand van het bouwblok. Tegelijk loopt het glooiende terrein door in een tribunetrap van de school en worden de verschillende niveaus zo helder met elkaar verbonden en kunnen de speelterreinen worden vergroot. Het ontwerp is energie-neutraal en heeft een sterke natuur inclusieve benadering. Binnen en buiten omarmen elkaar en lopen in elkaar over. De nadrukkelijke landschappelijke benadering maakt dat veel meer activiteitgericht onderwijs kan worden gegeven.

Collaboration

Générale, L’Escaut

Credits

Client
City of Bruxelles

Total floor area
5.600 m2

Team
Patrick Fransen, Rimaan Aldujaili, Stephanie Lama, Aiva Dorbe, Daan van Westen, Blaz Solar

photography and images
Générale, NOAHH

Date
Category
Education
Tags
design phase