This school shows how it became a successful neighbourhood centre and innovative learning space. The main idea of the school is conceived on the organizational structure of a market hall. In this school students no longer have their own classroom but share dedicated spaces for specific activities. Just as at the market hall, there is also a neighbourhood-café for students and parents.
Waterrijk primary school is not a self-contained building, it is linked to and incorporated into a residential block in a more comprehensive housing plan also designed by us. The upper floors accommodate a part of the extended school programme. If pupil numbers decline, this section can be converted for residential use after all. The semi-sunken basement can also be easily converted into another function. The generic structure also lends itself to easy expansion. This has already been taken into account in the urban master plan. A neighbourhood centre with a café-like meeting-place is also part of the school programme, so that school and neighbourhood activities can share the same facilities.
The major part of the school is sunken below ground level and provided with a constant stream of daylight through inner courtyards (each of them positioned between two classrooms) and through elongated skylights above the more informal learning areas. Strips of classrooms are interrupted by these more informal areas: the learning streets. The learning streets are designed entirely to serve educational needs. The concertina doors of the classrooms can be opened up to create a single continuous learning landscape. The playground on the roof is also accessible to children from the surrounding neighbourhood. This school shows how a school can become not only an innovative learning space but also fully integrated in the neighbourhood. This is based on the idea of the school itself with its motto: “playing, integrating and learning.”
Deze school laat zien hoe ze een succesvol buurtcentrum en innovatieve leeromgeving is geworden. Het basisidee van de school is gebaseerd op de organisatiestructuur van een markthal. In deze school hebben leerlingen geen eigen klaslokaal meer, maar delen ze speciale ruimtes voor specifieke activiteiten. Net als in een markthal is er ook een buurtcafé voor leerlingen en ouders.
De MFA is geen op zichzelf staand gebouw, maar is gekoppeld aan en geïntegreerd in een woonblok dat deel uitmaakt van een groter woonplan dat eveneens door ons is ontworpen. De bovenste verdiepingen bieden onderdak aan een deel van het uitgebreide schoolprogramma. Als het aantal leerlingen daalt, kan dit gedeelte uiteindelijk worden omgebouwd tot woningen. Ook het half verdiepte souterrain kan gemakkelijk een andere inrichting krijgen. De generieke structuur leent zich er ook voor om eenvoudig uit te breiden. In het stedenbouwkundige masterplan is daar reeds rekening mee gehouden.
Het grootste deel van de school ligt verzonken onder het maaiveld en wordt voorzien van een constante stroom daglicht via binnenplaatsen (die elk tussen twee klaslokalen liggen) en via langgerekte lichtstraten boven de meer informele leerruimtes. De stroken klaslokalen worden onderbroken door deze meer informele ruimtes: de leerstraatjes. De leerstraatjes zijn volledig ontworpen om aan de onderwijsbehoeften te voldoen. De vouwdeuren van de klaslokalen kunnen worden geopend om één aaneengesloten leerlandschap te creëren. De speelplaats op het dak is ook toegankelijk voor kinderen uit de omgeving. Deze school laat zien hoe een school niet alleen een innovatieve leeromgeving kan worden, maar ook volledig kan worden geïntegreerd in de buurt. Dit is gebaseerd op het idee van de school zelf, met als motto: “spelen, integreren en leren”.
Advies- en ingenieursbureau Van de Laar, MoBius bouwconsult, Nobel advies
Program
primary school, pre-school play group, childcare, gym
Total floor area
6.090 m2 (educational part: 4.695 m2)
Client
SKPO Eindhoven, Municipality Eindhoven
Team
Patrick Fransen, Herman Hertzberger, Jos Halfweeg, Reijer Pielkenrood, Francine van Loon, Zina Al Edany, Carloes Pollemans
Photography
Herman van Doorn, Scoop photography, Herman Hertzberger, Patrick Fransen
2007-2011